Halluks Valgus Nedir?

Halluks Valgus ( Baş parmak çıkıntısı ), ayak başparmağımızdaki şekil bozukluğunu tarifleyen Latince bir tıp terimidir. “Hallux”, ayak baş parmağı demektir. “Valgus” ise deformitenin vücudumuzdan uzaklaşan yönde olduğunu anlatmaya yarayan anatomik bir terimdir.  Normalde ayak aksına paralel, düz durması gereken ayak baş parmağımız, Halluks Valgus’ta ikinci parmağa, diğer bir deyişle ayak dış tarafına doğru yön değiştirir ve döner. Bu durumda, ayak baş parmağımızın biraz yukarısında bir şişlik oluşur. Halk arasında bu hastalık ayak baş parmak çıkıntısı veya bunyon olarak bilinir. “Bunion”un kelime anlamı aslında “şalgam-turp”tur; eski zamanlarda bu şişliğe atfedilen benzetme günümüze dek süregelmiştir.

Bu hastalıkta ayağın birinci parmağının tarak kemiğinin içeri doğru baş parmak kemiğinin de dışarı doğru eğilmesiyle bir köşe yapması ve köşe noktasından da kemiğin çıkıntılı bir hal almasıdır. Gerçekte durum, “ayak başparmağının biraz yukarısında görülen basit bir şişlik” veya “çıkıntı”dan çok daha karmaşıktır.  Cerrahi ve medikal yöntemlerle tedavi edilebilen bir hastalıktır. Tedavinin ana prensibi başparmaktaki deformite nedeniyle bozulmuş olan basma kusurunun düzeltilmesidir.

Hastalık kadınlarda erkeklere oranla 4 ila 7 kat daha fazla görülür. Bu hastalık genellikle erken yaşta çok hafif düzeyde başlar, zaman içinde ilerleyerek daha ciddi bir hal alır. Belli bir açıyı aştığı zaman hastanın hayat kalitesini düşürücü, Ağrı yapıcı ve ayakkabı giymesini zorlaştırıcı semptomlar oluşturmaya başlar.